Eli mitä elämääni oikeasti tällä hetkellä kuuluu.

Jaan nyt mun elämän karusti osiin. Oikeastihan nämä osat kuuluvat yhteen, mutta ehkä näin aluks on helpompi päästä sisään kun käsittelen asioita yksi kerrallaan.

 

Tämän päivän tarina on nimeltään "Dieting with Dr. Phil" Siksi tuo otsikkovalinta.

Ostin siis tuossa ennen joulua vihdoin itselleni tuon Dr. Philin Painonpudotushaaste-kirjan (ikuinen laihduttaja kun olen), ja ajattelin että olisi kiva seurata paitsi edistymistä kirjan lukemisessa, niin tietty siinä itse asiassakin eli laihduttamisessa näin julkisesti. Kirjan alussa yksi osa liittyi juuri siihen että tuloksesta pitää olla vastuussa jollekkin. Olen loogisestikin valinnut vartijakseni ton mun miehen, mutta sen lisäksi olen nyt vastuussa myös teille armaat lukijat.

Kirja on mulla vielä hyvin hyvin alkutekijöissään, mutta täytyy sanoa että ihan uudelta tuntui kirjoittaa ylös tavoitteet. Kirjassa käskettiin kirjoittamaan itselle mahdollisimman tarkasti kaikki. Kuinka paljon, missä ajassa, miten. Se pisti kieltämättä miettimään. Muistan myös päästäneeni pari kyyneltä avauslukuja tutkiessani, en kylläkään enää muista mihin se liittyi. Hirveä ahdistus mulla oli kun aloin lukemaan, mutta luvun loppuun päästyäni oli todella vapautunut fiilis.

Kirjahan perustuu seitsemään avaimeen, ja alkaa sillä että lukija tavallaan valmistellaan niihin avaimiin. Olen päässyt nyt ensimmäisen osan (nimeltään 'Ovet auki pysyvään painonhallintaan')  kaksi ensimmäistä kohtaa (Elämän ja painon haltuunotto ja Realistiset odotukset ja tavoitteet) läpi. Ja saanut päätettyä seuraavaa: yritän pudottaa tästä lähtien kaksi kiloa kuussa, ja koitan tavoittaa sen seuraavin keinoin:

1. Seuraan kirjan ohjeita (ei kuulosta kovin pahalta toistaiseksi)

2. Liikun 5 kertaa viikossa puoli tuntia kerrallaan (huom. vähintään). Voin kertoa että tämä on ensimmäinen mikä tulee tekemään tiukkaa. Ja koska tänään on jo keskiviikko, enkä ole eilen tai toissapäivänä tehnyt mitään, niin nyt sitten pidetään tiukkaa linjaa sunnuntaihin!

3. Jätän tästä päivästä eteenpäin karkit, sipsit yms. aluksi maksimissaan yhteen per päivä. Tein tämän lupauksen jo ennen joulua, mutta en yrittänytkään pitää sitä joulun aikana. Tästä päivästä lähtien tämä kuitenkin pitää.

4. Koitan olla syömättä "tunteisiin" : eli en mussuta kun vituttaa, enkä myöskään sillon kun on aihetta juhlia. Vaikeuksia tuottaa kumpikin, mutta jotenkin olen tottunut aina juhlistamaan kaikkea ruualla, joten siihen pitäis keksiä jotain muuta. Ideoita?

 

Nämä neljä lupausta pitäisi riittää alkuun. Ei kovin pahoja, mutta kysyy multa paljon. Yritän tästä lähtien herätessä aina ensimmäisenä käydä nää neljä kohtaa läpi, jos ne sais jotenkin automatisoitua.

Lisää muista elämäni osista myöhemmin. Kello on puoli viisi aamulla, joten kai sitä pitäis nukkuakin...